Nogayşa 113/2024: İBADETKE KIM MUQTAJ? - 1
Bu yuma “İBADETKE KIM MUQTAJ?- 1” baresinde habarlasamız… Bu hafta İBADETE KİM MUHTAÇ? – 1” konusunda sohbet edeceğiz…
Nogayşa 113/2024: İBADETKE KIM MUQTAJ? - 1
Köp osallar qasında, - Çok tembeller yanında,
Namazdı qılmaganlardan - Namazı terk edenlerden
Esitilgen bîr söz bar: - İşitilen bir söz var:
Quday’ımız Haq Rabb’tıñ - İlah’ımız Hak Rabb’in
Bizim ibadetimizge, - Bizim ibadetimize,
Ne muqtajlıgı bar da, - Ne ihtiyacı var da,
Bizge sonı emir qılgan... - Bize onu emir etmiş…
Em Quran’da berkitip, - Hem Kur’an’da kuvvetlice,
Qatıratıp emir etken. - Kesin bir şekilde emir etmiş.
İbadet etsek dep, - İbadet etmemiz için,
Qaş ayetpen zorlagan... - Kaç ayetle zorlamış…
Ziyadası Yahannem’dey - Dahası Cehennem gibi
Dahşetli bîr yezaman - Dehşetli bir cezayla
Biz qullardı qorqustqan... - Biz kullarını tehdit etmiş…
Bäri ayetlerinde, - Bütün ayetlerinde,
Dengeli em tuptuvra, - Dengeli ve dosdoğru,
Ölşemmen orta yoldı - Ölçülü, orta yolu
Takip etken Quran’dıñ - Takip eden Kur’an’ın,
Aytuvına nav sözler, - İfadesine şu sözler,
Qaytip tiyisli bolgan? - Nasıl layık olur?
Bürtököy bîr qabahatqa, - Küçücük bir kabahata,
Azanaqay bîr şuşqa, - Azıcık bir suça,
Nav gazepli ayetler, - Bu gazaplı ayetler,
Aqıyqatı bilinmezse, - Hakikatı bilinmezse,
Ölşemsizdey bolup turgan!.. - Ölçüsüz gibi duruyor!..
Alimlerimiz betten - Alimlerimiz tarafından
Sosınday eske keliyek - Bunun gibi akla gelebilecek
Soravlarga yavaplar, - Sorulara cevaplar,
Eñ yahşı keppen berilgen… - En güzel şekliyle verilmiş…
Ol alimlerdiñ bîr sıylısı, - O alimlerin bir ileri geleni,
Yogardaqı soravdı, - Yukardaki soruyu,
Özi sorap yavab bergen: - Kendisi sorarak cevabını vermiş:
“Tuvrasına qarasaq, - “Doğrusuna baksak,
Yaratuvşı Haq Quday, - YaratıcıHak Allah,
Qulduñ ibadetine, - Kulun ibadetine,
Atta em äş bîr zatqa, - Hatta hem hiçbir şeye,
Asla muqtaj bolmagan! - Asla muhtaç değildir!
Tek, qullar ibadetke, - Ancak, kullar ibadete,
Em bek köp muqtaj bolgan... - Hem pek çok muhtaçtır…
Nege dese so qullar, - Çünkü o kullar,
Manevi maraz bolgan! - Manen hastadırlar!
Ene sosı ibadet, - İşte şu ibadet,
Manevi yaralarga, - Manevi yaralara,
Dari em şara bolgan... - İlaç ve çaredir…
Maramatlı bîr doqtur, - Merhametli bir doktor,
Avrıgan bîr ademge, - Hasta bir kişiye,
Marazı iygi bolsun dep - Hastalığı iyi olsun diye
Köp paydalı bîr daridi, - Çok faydalı bir ilacı,
İşirmege şalışsa; - İçirmeye çalışsa;
Avrıytagan so adem, - Hasta olan o adam,
Tömendeki nav sözdi - Aşağıdaki şu sözü
Aytsa tuvra bolar ma? - Söylese olur mu?
“So daridi işkenime, - “Bu ilacı içmeme,
Senin ne muqtajlıgın bar, - Senin ne ihtiyacın var,
Meni nege zorlaysın?” - Beni niçin zorluyorsun?”
Sosı aytılgan sözdiñ - Bu söylenen sözün
Qaydey manesiz bolganı, - Nasıl manasız olduğu,
Tezoq, hamen añlaşılgan... - Çabucak, hemen anlaşılır…
Amma Qur’an’da bizdi, - Ancak Kur’an’da bizi,
Quday’ımız Allah’tıñ - Rabb’imiz Allah’ın
İbadet etpegende, - İbadet etmediğimizde,
Dahşetli bîr yezadı - Dehşetli bir cezayı
Beriyegini, berkitip - Vereceğini, kuvvetlice
Kaç ayetpen qorqustqanıñ - Kaç ayetle tehdit etmesinin
Bîr hikmeti nav bolgan: - Bir hikmeti şudur:
Qaydey bolsa bîr patşa, - Nasıl ki bir padişah,
Emrindeki halqlardıñ - Emrindeki halkların
Aqlarını qollaganga, - Haklarını kolladığı için,
Tömendeki bîr adem, - Aşağı bir adam,
So patşadıñ halqından - O padişahın halkından
Bîrevge zarar berse, - Birisine zarar verse,
Sosı adaletli patşa, - O adaletli padişah,
Zarar bergen insandan, - Zarar veren insandan,
Özi halqından ol ademdiñ - Kendi halkından o kişinin
Aqını almak üşün, - Hakkını almak için,
Etken şuşına nispet, - Yaptığı suç nispetinde,
Bîr yezaga şarptırqan... - Bir cezaya çarptırır…
Nav misalde bolganday, - Bu misalde olduğu gibi,
İbadetti, namazdı - İbadeti, namazı
Terk qılgan bîr adem, - Terk eden bir adam,
Azel Abed Sultanı, - Ezel Ebed Sultanı,
YaratuvşıHak Rab’tıñ - Yaratıcı Hak Rabb’in
Emri astında turgan - Emri altında olan
Yaratılgan maqluqlardıñ - Yaratılan mahlukların
Aqlarını şiynegenge, - Haklarını çiğnediği için,
Bärisine zulüm qılgan! - Hepsine zulüm eder!
“Haq qaytip şiynengen, - “Hak nasıl çiğneniyor,
Em qalay zulüm bolgan?” - Hem nasıl zulüm oluyor?”
Degen bîr sorav kelse; - Şeklinde bir soru gelse;
Quday’dıñ yaratqanı - Allah’ın yarattığı
Bäri sosı maqluqtıñ - Bütün şu mahlukların
Sıyları, Allah’qa - Değerleri, Allah’a
Qaraytagan betlerinde, - Bakan taraflarında,
Etkenleri ibadetler, - Ettikleri ibadetler,
Em zikirlerinde bolgan... - Ve zikirlerindedir…
Adem ibadet etpese, - Kişi ibadet etmese,
Maqluqlardıñ ibadetin - Mahlukların ibadetini
Körmes ya de köralmagan; - Görmez veya göremez;
Atta belki inkär etken... - Hatta belki inkar eder…
Ene sosı vaqıt insan, - İşte o vakit insan,
İbadet em zikirmen - İbadet ve zikirle
Biyik maqamda bolgan; - Yüksek makamda olan;
Em är bîrevi Allah’tıñ - Hem her biri Allah’ın
Bäri esli insanlarga, - Bütün aklı başında insanlara,
Bîrer mektubu bolgan; - Birer mektubu olan;
Em “Esma-i Hüsna”dıñ - Hem Esma-i Hüsna’nın
Bîrer bıyalası bolup, - Birer aynası olup,
Quday’dıñ önerlerin, - Hakk’ın hünerlerini,
Ustalıq em oñgınlıgın - Ustalık ve kemalinin
Kösterivşisi bolgan - Göstericisi olan
Yaratılgan maqluqtı, - Yaratılan mahlukları,
Sosı biyik maqamından - O yüksek makamlarından
Tömenlerge tüsürgen; - Aşağılara düşürür;
“Nav maqluqlar sav qıymatsız, - Bu mahluklar bütünüyle kıymetsiz,
Äş bîr qullıqları yoq; - Hiçbir vazifeleri yok;
Bärisi em yansızday, - Bütünü de cansız gibi,
Savlay perişan bolgan...” - Hepsi perişan durumdalar.”
Dep bilgenge so adem; - Diye bildiği için o kişi;
Maqluqlardı tömen körüp, - Mahlukları aşağı görüp,
Köteresin kişkey bilip, - Hepsini tahkir edip,
Savlay aqlarını şiynep - Bütünüyle haklarını çiyneyerek
Turgan yerde zulüm etken... - Durduğu yerde onlara zulmeder…
Keliyek yuma qalganlardı, - Gelecek hafta kalanları,
Nasip bolup aytalsaq, - Nasip olup söyleyebilsek,
Haq’tan bizge nimet bolgan… - Hak’tan bize nimet olur…
Aqıyqattan ne bolsa, - Hakikatlardan neler varsa,
Köteresin bizlerge, - Hepsini bizlere,
Rabb’imiz körsetsin dep - Rabb’imiz göstersin diye
Özine yalbaramız! - Kendisine yalvarıyoruz!
Savlıqpan qalıñız! - Sağlıcakla kalınız!
Dr. Yusuf ALTINIŞIK
Nogayşa 111/2024: QUYUGA TÜSKEN ADEM - 6
Nogayşa 110/2024: QUYUGA TÜSKEN ADEM - 5
Nogayşa 109/2024: QUYUGA TÜSKEN ADEM - 4
Nogayşa 108/2024: QUYUGA TÜSKEN ADEM - 3
Nogayşa 107/2024: QUYUGA TÜSKEN ADEM - 2
Nogayşa 106/2024: QUYUGA TÜSKEN ADEM - 1
Nogayşa 105/2024: ÄR ZATTAN HAQ KÖRİNGEN! (2)
Nogayşa 104/2024: ÄR ZATTAN HAQ KÖRİNGEN! (1)
Nogayşa 103/2024: AVURUVLARDIÑ YAHŞI TİLİ - 3
Nogayşa 102/2024: AVURUVLARDIÑ YAHŞI TİLİ - 2
Nogayşa 101/2024: AVURUVLARDIÑ YAHŞI TİLİ - 1
Nogayşa 100/2024: PAYGAMBAR MUHAMMED’DİÑ (AS) ELŞİLİGİ - 3
Nogayşa 99/2024: HAZRET-İ MUHAMMED’DİÑ (AS) ELŞİLİGİ - 2
Nogayşa 98/2024: HAZRET-İ MUHAMMED’DİÑ (AS) ELŞİLİGİ - 1
Nogayşa 97/2024: QABIL BOLGAN BȊR BASQA DUVA - 3
Nogayşa 94/2024: AJİ’DEKİ BAZI AQIYQATLAR
Nogayşa 93/2024: ANA ATA AQQI - 3